عمارت مسعودیه؛ یادآور مشروطه خواهی ایرانیان
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۰۹۱۶۳
تهران- ایرنا- عمارت مسعودیه تهران واقع در خیابان ملت پایتخت، تقاطع اکباتان، با آنکه در زمان قاجار به دستور ظل السلطان پسر ناصرالدین شاه بنا شده اما برای ایرانیان بیشتر یادآور خاطرات مربوط به پایگاه مشروطه خواهی است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، آقامحمدخان قاجار سال 1164 خورشیدی و پس از سرنگونی حکومت زندیه در تهران تاجگذاری رسمی و در مورد دلیل انتخاب تهران به عنوان پایتخت نیز روایت های مختلفی مطرح می شود که از مهمترین آن می توان به شرایط مناسب محیطی و جغرافیایی آن اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شاهان قاجار هم علاقه وافری به ساخت کاخ و عمارت های تابستانه و زمستانه داشتند و در این بین برخی از آنها به دلایل اتفاقات تاریخی که در آن رقم خورده است از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.
عمارت مسعودیه این بنای قاجاری که تا امروز تاریخ پر فراز و نشیبی را در قلب پایتخت به خود دیده در سال ۱۲۹۵ ق. با تصمیم شاهزاده قاجاری مسعود میرزا ملقب به ظلالسلطان و توسط رضا قلی خان(ملقب به سراج الملک) با هنرنمایی استاد شعبان معمار باشی ساخته شد.
این عمارت در زمینی به وسعت حدود چهار هزار مترمربع در 2 قسمت اندرونی، بیرونی و شامل مجموعه عمارت های دیوانخانه، عمارت سردر، عمارت مشیرالدوله، سفره خانه، حوضخانه و عمارت سید جوادی بنا شده است.
گچبری، کاشی کاری، خطاطی و نقاشی های دیواری این عمارت با هنرنمایی هنرمندان چیره دست ایرانی آثار منحصر به فردی را پیش روی علاقه مندان قرار می دهد.
همچنین از دیگر الحاقات این بنا وجود هفت کتیبه در این عمارت است که در سردر کالسکه رو یک کتیبه و بقیه در سردر اصلی، عمارت مشیریه و عمارت دیوان خانه نصب شده اند که گواه ارزشمند بودن این عمارت است.
از اتفاقات تاریخی که با این عمارت گره خورده است وقایع مربوط به دوران انقلاب مشروطه است که مسعودیه در طول این ایام به علت موقعیت باارزشی که در نزدیکی میدان بهارستان قراردارد به عنوان یکی از پایگاههای مشروطه خواهان و مخالفان محمد علی شاه شناخته می شده است.
از دیگر حوادث مشروطه در نزدیکی این عمارت که در آن دوران به وقوع پیوست مربوط به انفجار بمب دست ساز زیر کالسکه محمد علی شاه در نزدیکی این عمارت قاجاری بود که این موضوع بهانه ای شد تا شاه قاجار مجلس را به توپ ببندد و به دنبال آن خانه ظهیرالدوله و عمارت مسعودیه تهران، همچنین خانه های دیگر مشروطه خواهان و پایگاه ها نیز به رگبار بسته شدند.
*نخستین موزه و کتابخانه ملی
پایه های یکی دیگر از اماکن فرهنگی کشورمان در این عمارت بنا نهاده شد که اتاق هایی از آن به محل نگهداری اشیای عتیقه باستانی و کتاب های نفیس در اختیار علاقه مندان قرار گرفت و به واقع گفته می شود پایه گذاری اولین موزه و کتابخانه ملی ایران در این عمارت ایجاد شد.
عمارت مسعودیه در طول عمر خود در میان سال های 42 و 43 خورشیدی تجربه های متفاوتی به خود دید و مدتی به عنوان دانشکده افسری معرفی شد که پس از آن در سال ۱۳۴۵ با جدایی وزارت فرهنگ و هنر در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت.
عمارت مسعودیه که همزمان با کاخ گلستان احداث شده در 27 دی ماه 77 با شماره 2190 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
رفتن به این عمارت از خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع خیابان اکباتان نیز دسترسی دارد و بازدید از آن در روزهای یکشنبه تا جمعه از 9 صبح تا 20 ادامه دارد.
تهرام/7247/ 1008
منبع: ایرنا
کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي عمارت مسعوديه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۰۹۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچهای/ یک کنشگری سیاسی با شاگردپروری
میزگرد بررسی ابعاد سیاسی علامه سید محمد باقر درچهای در دفتر نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه اصفهان به همت مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی تخت فولاد برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، میزگرد بررسی ابعاد سیاسی علامه سید محمد باقر درچهای در دفتر نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه اصفهان به همت مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی تخت فولاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمود فروزبخش کارشناس مرکز مشاهیر تخت فولاد با اشاره به موضع آیتالله درچه ای در دوران مشروطه اظهار کرد: ایشان در ظاهر یک کنشگر سیاسی نیستند، اما در حقیقت ایشان سیاست را در سطح بالاتری دنبال میکنند، این سطح همان شاگردپروری است.
وی افزود: ایشان به اهداف خود در سیاست در آن زمانه نمیرسیدند، اما شاگردانی تربیت میکنند که حلقهای از حلقههای زنجیر روحانیت شیعه است که در نهایت به ظهور میرسد.
این اصفهانپژوه تصریح کرد: در آن دوران دو سبک سیاسی آشکار وجود داشته است، یکی جریان مشروطهخواه به رهبری حاج آقانورالله بوده که با کلماتی مانند مقاومت و نهضت میتوان از آن نام ببریم. جریان دوم هان نست وزارت ایرانی است که برترین جلوه آن رکن الملک بوده است. یعنی شخصیتی که بیش از سه دهه در کنار شخصیت ظالمی مثل ظل السلطان بوده، اما طوری سیاستورزی داشته که مردمان از او به نیکی یاد میکنند.
فروزبخش در پایان خاطرنشان کرد: سختگیریها و ملاحظات و احتیاطهای علامه درچهای باعث که ایشان داخل بازی مشروطه قرار نگیرند. این وضعیت سبب شد که این عالم فرزانه بتواند در انزوا و خلوت خاص خود، مسیر علمی خودش را ادامه دهد. مسیری که قله است و به صورت تعمدی رفتاری را اتخاذ میکند که از بسیاری از عوامزدگیها دور باشد.
سخنران دوم این میزگرد مصطفی مرتضوی، مدیر خانه مشروطه اصفهان بود.
مرتضوی اظهار کرد: یکی از شاگردان آیت الله درچه ای، زعیم حوزه علمیه قم یعنی آیت الله بروجردی بوده است؛ بسیاری از شاگردان حضرت امام خمینی (ره) کسانی بودند که شاگردی آیتالله بروجردی را در مقطعی کرده بودند. پس این ربطی است برای ظهور پدیدهای به نام انقلاب اسلامی. اینجا میتوان بگوییم که بسیاری از آن چه در ایام مشروطه برای آیت الله درچه ای تحققپذیر نبود، وقوعش را در آینده نشان داد و این همان موضوع شاگردپروری است که چنین فضایی را برای آینده ایجاد میکند.
این پژوهشگر علوم سیاسی با اشاره به گستره و تنوع شاگردان علامه درچهای اشاره کرد: سختگیری آیت الله درچهای در مباحث علمی به منظور مقابله با دو جریان انحرافی بوده است. جریانی که تحت عنوان غربگرایی رونق گرفته بوده و جریانی که گرایش سلفی داشته است. مقابله ایشان با نگاههای عوامزده نیز باید از همین منظر نگاه شود که در بطن آن سدی در برابر نگاههای غربگرایانه است که با اسم مقابله با عوامزدگی میخواهد ریشه دین را بزنند.
مرتضوی تاکید کرد: طبیعتاً با این سختگیری از فضای مرید بازی فاصله گرفته میشود تا بتواند با خرافه مبارزه کند. در طی این مبارزه عقلانیتی پدید میآید که در آینده به کمک اصلاحات سیاسی میآید. پس از بحرانهای پر از نا امنی، خرافات را در بین مردم زیاد میکند. وظیفه یک عالم دینی در این زمان بیان اصالتها است. اصلاح سیاسی نیاز به عقلانیتی دارد که برآمده از همین اصالتها است.
در ادامه حجتالاسلام احمد رهدار پژوهشگر حوزه اندیشه سیاسی و تاریخ معاصر با اشاره به نمای کلی جریان روحانیت شیعه پس از صفویه تا امروز اظهار کرد: علامه درچهای در خط ناب فقهی اصولی قرار دارد. وصف اول برای ایشان عالم بودن و مدرس فقه و اصول بودن است. در درجات بعدی از فقه او، دلالتهای سیاسی هم خلق میشود. پس هر کس میخواهد از علامه درچهای بنویسد باید اول از عالم بودن و فقیه بودن او بگوید. او شخصیتی است که در یک کلام باید بگوییم فقط درس داده و درس داده است و در ازای آن شاگردان بزرگی تربیت کرده است.
این پژوهشگر حوزه علمای معاصر شیعه تصریح کرد: اگر بخواهیم شخصیتی را در دوران نزدیک مثال بزنیم که مشی او شبیه به آیت الله درچهای بوده باید از مرحوم آیت الله خویی نام ببریم. او نیز تمام عمرش به فقه و فقاهت و تدریس شناخته میشده است. هر چند که به عقیده من درس ایشان به شدت دلالت فقهی داشته است و یک نشانه اینکه سیاسی بوده آن است که برخی از شاگردان حلقه اول ایشان توسط صدام به شهادت رسیدهاند. وقتی به فهرست بلند شاگردان آقای درچه ای نگاه میاندازیم متوجه میشویم که ایشان هم شاگردان متفاوتی دارند که در میان آنان شخصیتهایی سیاسی مانند آقانجفی قوچانی و شهید مدرس هم وجود دارند.
رهدار بار دیگر به نمای فقاهتی مرحوم درچه ای اشاره داشت و افزود: اگر بخواهیم علامه درچهای را بیشتر بشناسیم، باید شبکه شاگردان ایشان را ردیابی کنیم و بشناسیم. آیت الله درچهای اگر چه در ظاهر سیاسی نبوده، اما بودهاند کسانی که ایشان را در حوزه سیاست بسط دادهاند، مانند شخصیت علامه طباطبایی که سیاسی نبودند اما طلبههای شاگرد ایشان بارها توسط ساواک دستگیر شدند و بعدها ستون فکری جمهوری اسلامی شدند.
این پژوهشگر اندیشه سیاسی با اشاره به تحولات سریع زمانه مواجه ما با تجدد گفت: روحانیت شیعه در دوران اخیر فرصت کمتری داشتند که به مسئلههای دوران جواب دهند و به دنبال روشهای جدید داشتند از جمله این که فرستادههایی به بلاد مختلف میفرستادند. این روحانیان در آن شهر، مرجع رسیدگی به امور بودهاند. در اصفهان به سبب پیشینه حوزه علمیه ما چندین عالم شهری برجسته داشتهایم و گویا این روحانیون در یک پیمان نانوشته دست به تقسیم کار زدهاند و در این میان مشخص است که مسئولیت کرسی درس عالی فقه و اصول به آیت الله درچهای رسیده است.
وی با اشاره به شخصیت جامع امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: شخصیت استثنایی حضرت امام خمینی (ره) ما را در زمینه قضاوت علمای شیعه دچار خطا کرده است. ایشان در همه تخصصها در حد قله مطرح بودهاند، اما علمای دیگر این گونه نبودهاند و هر کس در تخصص خود میتوانسته مطرح باشد، مثلاً برخی سلوک عرفانی داشتهاند برخی به شدت اجتماعی بودهاند و برخی شاگردپرور بودهاند. هر کدام از این وادی ملاحظات خود را داشته است. در دوران مشروطه، آقای درچهای به این نتیجه رسیده است که عهدهدار کرسی درس و بحث باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه بار دیگر در پایان سخنان خود تاکید کرد: آن چنان که از فیلسوف، فلسفهورزی انتظار میرود از فقیه هم فقاهت ناب انتظار میرود و روش و قواعد خاص خود را دارد. دین باید در ساحت تخصص خود توسط عالمی بیان شود. فقیهی مانند آیت الله درچهای باید فقه را بگوید و از استانداردهای آن علم کوتاه نیاید و یک شاخص و معیار باشد، بعدها دیگرانی باید بیایند و به خصوص در حوزه سیاست، اهالی سیاست میتوانند این سخن ناب فقهی را در مجرای خود جلو ببرند و در سایه آن علم و حقیقت دین، سیاست را به پیش ببرند.
کد خبر 748022